Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

ΝΤΙΛΙ ΝΤΙΛΙ και κέντημα.


ΝΤΙΛΙ ΝΤΙΛΙ




                         Ένα τραγουδάκι ...κατά βάση ΄΄μαθηματικό΄΄ .
(Βρήκα πολύ εύστοχη την παραπάνω περιγραφή και την ενσωμάτωσα στην vintage εικόνα ).





ΝΤΙΛΙ ΝΤΙΛΙ


Ντίλι ντίλι ντίλι, 
ντίλι το καντήλι

που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντίλι.
ντίλι ντίλι ντίλι.



Ήρθε ο ποντικός
και πήρε το φυτίλι
μέσ’ από το καντήλι
που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντίλι.
ντίλι ντίλι ντίλι

Ήρθε όμως και η γάτα
που έφαγε τον ποντικό
που πήρε το φυτίλι
μέσ’ από το καντήλι
που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντίλι.
ντίλι ντίλι ντίλι.




Ήρθε όμως και ο σκύλος
που κυνήγησε τη γάτα
που έφαγε τον ποντικό
που πήρε το φυτίλι
μέσ’ από το καντήλι
που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντίλι.
ντίλι ντίλι ντίλι

Ήρθε όμως και το ξύλο
που έδειρε το σκύλο
που κυνήγησε τη γάτα
που έφαγε τον ποντικό
που πήρε το φυτίλι
μέσ’ από το καντήλι
που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντίλι.
ντίλι ντίλι ντίλι

Ήρθε όμωσ και η φωτιά
που έκαψε το ξύλο
που έδειρε το σκύλο
που κυνήγησε τη γάτα
που έφαγε τον ποντικό
που πήρε το φυτίλι
μέσ’ από το καντήλι
που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντίλι.
ντίλι ντίλι ντίλι.



Ήρθε όμως και το νερό
που έσβησε τη φωτιά
που έκαψε το ξύλο
που κυνήγησε τη γάτα
που έφαγε τον ποντικό
που πήρε το φυτίλι
μέσ’ από το καντήλι
που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντίλι.
ντίλι ντίλι ντίλι

Ήρθε όμως και η αγελάδα , 
που ρούφηξε το νερό
που έσβησε τη φωτιά
που έκαψε το ξύλο
που έδειρε το σκύλο
που κυνήγησε τη γάτα
που έφαγε τον ποντικό
που πήρε το φυτίλι
μέσ’ από το καντήλι
που έφεγγε και κένταγε
η κόρη το μαντίλι.
ντίλι ντίλι ντίλι

Ήρθε όμως και ο/η............(όνομα μαθητή μας)
που....................................,
που...................................

(και το τραγουδάκι μας συνεχίζεται με πολλή φαντασία
 και αστείες προσθήκες απο τα παιδιά.)




ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ & ΦΥΛΛΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ 


Καντηλήθρα για φυτίλι

καντήλι

ποντικός


γάτα



σκύλος



ξύλο



φωτιά



νερό



αγελάδα



ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΧΑΡΑΣ...

1.
*Εκτυπώστε τα σκίτσα για ζωγραφική .
*Δώστε σε κάθε παιδί απο μια ζωγραφιά μεγέθους Α4.
*Τραβήξτε μια γραμμή με κιμωλία στην αυλή ή κάνετε μια ευθεία με χαρτοταινία στο πάτωμα του σχολείου.
*Βάλτε χαρούμενη μουσική και αφήστε τα να χορεύουν μέχρι να σταματήσετε την μουσική.
*Στο σταμάτημα της μουσικής,θα πρέπει να βρούν την σωστή θέση και να σταθούν έτσι ,ώστε το τραγουδάκι να ανασυντεθεί.

2.
*Ετοιμάστε τα σκίτσα σε κονκάρδες ή μενταγιόν.
 Αφήστε τα παιδιά να παίξουν κυνηγητό στην αυλή κυνηγώντας..όποιον πρέπει
 με βάση το τραγουδάκι
(ο σκύλος τη γάτα ,η γάτα τον ποντικό κλπ.).

3.
*Κάνουμε αστεία ,μπερδεύοντας τις κάρτες μας.
(Κι αν η αγελάδα κυνηγούσε το σκύλο τότε τι;
 Και αν το νερό κυνηγούσε τον ποντικό τότε τι;
 Κι αν  έμπαινε και η κόρη στο παιχνίδι ;;

Το τραγουδάκι γίνεται μαλλιά κουβάρια.....

(Σύνδεση με το πρόγραμμα ΄΄ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ'').

4.
*Σμίκρυνση των σκίτσων (χρειάζονται 1 ή 2 Α4 χαρτιά γι αυτό).
Αφού ζωγραφίσουν τα παιδιά τα σκίτσα τους ,στολίζουν έναν φάκελο που τον ονομάζουμε 
΄΄το σπιτάκι του τραγουδιού΄΄.
Εκεί θα βάλουν τις εικόνες τους, προκειμένου να διδάξουν και στην οικογένεια όλα τα ωραία μας.



Αυτά........και άλλα πολλά πιό έξυπνα, 
που θα σκεφτείτε κι εσείς .

Απλά και όμορφα 
για να περνάνε καλά τα παιδάκια μας 
και να μαθαίνουν με χαρά τη ζωή.




ΟΜΩΣ



Ποιά είναι τελικά 
η ΄΄κόρη΄΄ 
του παραμυθοτράγουδου;;;


Συζήτηση πάνω σε 
ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΚΕΝΤΗΜΑ















*Τα παιδιά ζωγραφίζουν έπειτα 
όποιο έργο τα εντυπωσίασε 
και μας λένε μια ''σύντομη υπόθεση του έργου΄΄την οποία καταγράφουμε διακριτικά στο πίσω μέρος της σελίδας.
Συρράπτουμε όλες τις ζωγραφιές σε βιβλιαράκι για την τάξη μας με τίτλο πχ:΄΄Κεντάμε...ιστορίες΄΄.


*Εμπλουτίζουμε δυνητικά την τάξη  ,με σχέδια απο εργόχειρα παραδοσιακά και μοντέρνα ,φέρνουμε κεντήματα στην τάξη απο τα σπίτια μας και τα εκθέτουμε σε ειδική γωνιά.

*Κάνουμε κεντητική σε χαρτονάκια με τρυπούλες απο περφορατέρ για να ενισχύσουμε την λεπτή μας κινητικότητα και τον συντονισμό μας..


Κι όλα αυτά με αφορμή ένα παραδοσιακό τραγουδάκι......



ΕΞΙΣΤΟΡΩΝΤΑΣ........
Μια αγαπημένη κατ εξοχήν κοριτσίστικη και γυναικεία απασχόληση περασμένων εποχών, ΤΟ ΚΕΝΤΗΜΑ.
Με τα κεντήδια και τα περίτεχνα εργόχειρα ,μέσα σε κουτσομπολιά και γέλια, η καθημερινότητα έπαιρνε μια ευχάριστη νότα παρά τις δυσκολίες της ζωής.Ήταν μια ευκαιρία  για κοινωνική επαφή και άνοιγμα .Παρηγοριά και συντροφιά στις γυναίκες που ακόμη ήταν κλεισμένες στα σπίτια..
Οι νυφάδες της εποχής για να καλοπαντρευτούν έπρεπε να έχουν στα προικιά τους πολλά όμορφοκεντημένα ασπρόρουχα.Έως και τα μαντηλάκια τους είχαν όμορφα στολίσματα και μονογράμματα κεντημένα με υπομονή και δεξιοτεχνία.
Σήμερα πλέον δεν κεντάει ούτε πλέκει καμιά σχεδόν κόρη τα προικιά της .
Όλα τα σπίτια όμως στολίζονται με οικογενειακά κειμήλια (τραπεζομάντηλα,κουρτίνες,πίνακες, πετσέτες κλπ)της μαμάς ή κάποιας γιαγιάς. Εξ αιτίας της αγάπης που μεταφέρουν αυτές οι κλωστές , τα ενθύμια αυτά αποτελούν οικογενειακούς θησαυρούς που κουβαλάνε θύμησες και βιώματα.












PITSINA
Η περήφανη νηπιαγωγός




8 σχόλια:

  1. ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΛΑ ΑΡΙΑΔΝΗ ΜΟΥ.ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΕΛΑ ΡΕ ΣΥ ΕΛΕΝΗ..ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΜΟΥ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΓΥΡΙΣΕΣ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Που τα εμαθες τα τεχνολογικά κόλπα Ελένίτσα; Και από ιδέες σκίζεις όπως πάντα! Μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπράβο βρε Pitsina, με συγκίνησες γιατί ήταν από τα αγαπημένα μου ποιήματα στο σχολείο! Με γύρισες πολλά χρόνια πίσω...Μπράβο που το αξιοποίησες τόσο δημιουργικά....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. α όχι δε συμφωνώ!!!!!!!!!!!!!!!!!!! γιατί στη γάτα δεν έβαλες τη φωτο σου νιάου? και στο σκύλο μια δικιά μου (με ρετούς βλεβαια με αποκοπή 15-20 κιλών? ) αχαχαχχα υπέροχα όλα !!!!!!!!!!!!!!!!!!! αααααααα τώρα κατάλαβα και γιατί καλοπαντρεύτηκες!!!!!!!!!!!!! αχαχαχ με τόσα προικιά!!!!!!!!!!!!!!!!! και θύμισες της νονάς Μαρικούλας που τόσο λάτρευες!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! αγαπώ σε φιλενάδα μου γιατί είσαι ψυχούλα!!!!!!!!!! γαβ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΠΡΟΚΟΜΜΕΝΗ ΜΟΥ ΚΟΡΗ!!! ΠΕΡΑΝ ΤΗΣ ΠΛΑΚΑΣ, ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή