Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014

ΑΝ-ΤΟΤΕ,ΓΙΑΤΙ-ΕΠΕΙΔΗ ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ,ΜΑΘ 8




 ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ,ΜΑΘΗΜΑ 8
ΑΝ-ΤΟΤΕ, ΓΙΑΤΙ-ΕΠΕΙΔΗ

'' <<Αν κάνουμε κάτι ,
τότε μπορεί εξ αιτίας του 
να συμβεί κάτι άλλο.
Μπορεί να συμβαίνει κάτι 
επειδή προηγήθηκε κάτι άλλο>>.

ΣΤΟΧΟΙ:Να οδηγηθούν τα παιδιά στη διαπίστωση οτι υπάρχει σχέση ανάμεσα στο ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ και στο ΕΠΟΜΕΝΟ
και ανάμεσα στην ΑΙΤΙΑ και στο ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ.
Να βοηθηθούν τα παιδιά στον επαγωγικό τρόπο σκέψης.
Να αντιληφθούν οτι οι σωματικές εκφράσεις των συναισθημάτων μας αλλα και τα συναισθήματά μας σχετίζονται με πράγματα που μας συμβαίνουν  '' .

Σύστησα στα παιδιά μου τις νέες μας λεξούλες
ΑΝ -ΤΟΤΕ 
καθώς τις έγραφα στον πίνακα.
Έδωσα μερικά παραδείγματα απο θεματικές 
που έχουμε διδαχθει ήδη έως τώρα:

ΑΝ ιδρώσουμε, ΤΟΤΕ θα κρυώσουμε.
ΑΝ δεν πλύνω τα χεράκια μου, ΤΟΤΕ θα έχουν μικρόβια.
ΑΝ τρέφομαι σωστά,ΤΟΤΕ θα είμαι υγιής.
ΑΝ αποφεύγουμε τους περισπασμούς, 
ΤΟΤΕ μαθαίνουμε καλύτερα.

Τα παιδιά που επιθυμούσαν μου είπαν την δική τους ιδέα
 πχ.
ΑΝ τρώμε πολλά φασόλια ΤΟΤΕ θα κάνουμε μπαμ.
ΑΝ δεν σκουπιζόμαστε στην τουαλέτα, 
ΤΟΤΕ θα κάνουμε σκουληκάκια.
ΑΝ πίνουμε πολύ γάλα,
 ΤΟΤΕ θα γίνουμε ψηλοί μέχρι τη λάμπα...



ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΑΣ
 Αγόρι στην κατοχή,φωτ.:Β.Παπαιωάννου


Πως αισθάνεται το αγόρι;
Από που το καταλάβατε;(απαντήσεις παιδιών -σχολιασμός).
Α!Δηλαδή ΑΝ το αγόρι κλαίει 
ΤΟΤΕ είναι λυπημένο και όλα αυτά που είπατε!!.




Πως αισθάνεται το αγόρι;
Από που το καταλάβατε;(απαντήσεις παιδιών -σχολιασμός)
Α!Δηλαδή ΑΝ το αγόρι γελάει 
ΤΟΤΕ είναι χαρούμενο και όλα όσα είπατε!! 

Για το πρώτο, είπαμε ότι ΑΝ κλαίει ΤΟΤΕ είναι λυπημένο και για το δεύτερο, ότι ΑΝ χαμογελάει ΤΟΤΕ μάλλον είναι χαρούμενο.


ΤΙ ΘΑ ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ;


εικόνα 1
Πως θα νιώθατε ,
αν βλέπατε μπροστά σας αυτή την τούρτα
κι αν σας έλεγαν ότι είναι για εσάς;
(χαρούμενοι ,ευτυχισμένοι ,ξετρελλαμένοι,θα χοροπηδούσα,θα φώναζα γιουπιιιιι..κλπ.)
Α!Δηλαδή ΑΝ είχατε μια τέτοια τούρτα 
ΤΟΤΕ θα νιώθατε μεγάλη χαρά !. 





εικόνα2


Τι βλέπετε στην εικόνα ;(απάντηση:ένα αδειανό πιάτο)
                 Πως θα νιώθατε αν βλέπατε μπροστά σας 
                αυτό το πιάτο στο τραπέζι σας για μεσημεριανό;
                         (χάλια, άσχημα,θα πείναγα ,θα έκλαιγα, θα φώναζα, λυπημένος κα.)
                  Α!Δηλαδή ΑΝ το μεσημέρι βρίσκατε 
                  στο τραπέζι σας ένα τέτοιο άδειο πιάτο
                        ΤΟΤΕ θα νιώθατε λυπημένοι!




ΓΙΑΤΙ  & ΕΠΕΙΔΗ
ΓΙΑΤΙ:Λέξη που χρησιμοποιούμε για να ρωτάμε.
ΕΠΕΙΔΗ:Λέξη που χρησιμοποιούμε για να απαντάμε.

Ξανακοιτάζουμε το αγόρι και μιλάμε γι αυτό, με την αφορμή της εθνικής επετείου.Η φωτό είναι απο την συλλογή με μνήμες της κατοχής, της φωτογράφου Βούλας Παπαιωάννου 
και είναι πραγματικά συγκλονιστική 
μέσα στον ρεαλισμό της.
Μπορούμε να δείξουμε πολλές φωτογραφίες εποχής
 και να συζητήσουμε σε αυτό το ύφος.

Είπαμε:<<ΑΝ κλαίει ΤΟΤΕ είναι λυπημένο>>
Σκεφτείτε όμως παιδιά 
 ΓΙΑΤΙ-ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ 
 πιστεύετε ότι του συμβαίνει αυτό;
Τα παιδιά δίνουν τις αυθόρμητες απαντήσεις τους πάντα!!
και ενθαρρύνουμε την κάθε σκέψη.
Καλή σκέψη::Μπορεί λοιπόν να αισθάνεται έτσι
  ΕΠΕΙΔΗ...........
Αυτός είναι ένας λόγος!!


Ας σκεφτούμε τώρα και
ΚΑΠΟΙΟΝ ΑΚΟΜΑ ΛΟΓΟ,
που κάνει αυτό το παιδί λυπημένο.
Τα παιδιά δίνουν τις αυθόρμητες απαντήσεις τους πάντα!!
 Ενθαρρύνουμε την κάθε σκέψη και καταγράφουμε .

Η ΛΙΣΤΑ ΤΩΝ ΕΞΗΓΗΣΕΩΝ



ΤΑΙΡΙΑΣΜΑ ΦΩΤΟΚΑΡΤΩΝ
΄΄Ταιριάξτε το κάθε παιδί 
με την φωτογραφία, που πιστεύετε
 πως εξηγεί το συναίσθημά του΄΄ .
Εξηγούν την σκέψη τους, χρησιμοποιώντας τις νέες λέξεις.







Στο σημείο αυτό ακολουθεί επίδειξη εποπτικού υλικού εποχής .





Κάποια ερωτήματα των παιδικών ματιών απαντώνται.....,
κάποια όχι.......

΄''Ήταν κάποτε το 40, ένα παιδί σαν εμάς.
Ένα λυπημένο παιδί.................................


Αυτός ήταν ο κόσμος του........................

Σε εκείνα τα χρόνια έζησε αυτός ο πιτσιρικάς.
Ας φτιάξουμε την ιστορία του.........(μας λένε τα παιδιά...)!!!



ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΟΥ ΕΠΕΙΔΗ
Αναφέρουμε ένα γεγονός ,κάτι που συνέβη το 1940 ή στην περίοδο της κατοχής  και τα παιδιά θα συμπληρώνουν με ΄΄ΕΠΕΙΔΗ΄΄.
(Προτιμάμε να κάνουμε ερωτήσεις, με τη χρονολογική σειρά των γεγονότων)
παραδείγματα
*Το ΕΛΛΗ βυθίστηκε στην Τήνο ,
ΕΠΕΙΔΗ...(τορπιλίστηκε απο τους Ιταλούς).
*Την 28η Οκτωβρίου 1940  ο Μεταξάς είπε ΟΧΙ
ΕΠΕΙΔΗ ...(οι Έλληνες ήθελαν να πολεμήσουν 
για την πατρίδα τους) .
*Οι Έλληνες κρύωναν στα βουνά και πάθαιναν κρυοπαγήματα ,ΕΠΕΙΔΗ...(είχε χιόνι).
*Οι κοπέλες και οι μάνες έπλεκαν μάλλινα, ΕΠΕΙΔΗ....(κρύωναν οι στρατιώτες,
 που πολεμούσαν στο μέτωπο).
*Στην κατοχή οι άνθρωποι πέθαιναν 
ΕΠΕΙΔΗ...(δεν είχαν φαγητά και ζεστασιά).
*Κάνουμε γιορτούλα στο σχολείο ΕΠΕΙΔΗ
......(δεν πρέπει να ξεχνάμε του ήρωες του 1940).




συνεχίζεται.............





PITSINA
Η περήφανη νηπιαγωγός






























4 σχόλια:

  1. ΑΝ..δεν διάβαζα την ανάρτησή σου....
    ΤΟΤΕ...δεν θα είχα απολαύσει όσα έγραφες...
    και
    ΓΙΑΤΙ την έγραψες:
    ΕΠΕΙΔΗ δούλεψες τόσο καλά το θέμα ...
    και ΕΠΕΙΔΗ...απλά μου έφτιαξες τη μέρα
    ΤΗΝ ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΜΟΥ ΕΛΕΝΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μπράβο Ελένη !!!!!!!!Άριστη η προσέγγιση του θέματος,όπως όλες φυσικά!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τέτοιου είδους δραστηριότητες έχουν πραγματικό νόημα! Πέρα από την εξάσκηση στη διατύπωση υποθέσεων και στην αιτιολόγηση προτάσεων, περνάνε πολλά μηνύματα και προβληματισμούς! Μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΤΑ ΣΥΝΔΙΑΖΕΙΣ ΟΛΑ ΤΟΣΟ ΟΜΟΡΦΑ ΟΠΩΣ ΕΣΥ ΞΕΡΕΙΣ ΜΟΝΟ ΜΠΡΑΒΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή